Slottåsen
next arrow
Slottåsen

Slottsåsen

På toppen av Slottsåsen står det et restaurert utsiktstårn som er blitt en fin turistattraksjon. Fra utsiktspunktet har man en fantastisk utsikt over området rundt Spydeberg og på en klar dag kan man se milevis rundt om. Åsens høyeste punkt er 232 m.o.h.

Startpunktet for turen opp til Slottsåsen er ved kyllinghuset på Olavsrud gård.

Følg skiltingen fra startpunktet og gå så nordover på gårdsveien forbi en kjettingbom. Veien deler seg og du kan komme opp til tårnet begge veier. Rett fram langs jordet er den korteste, men også den bratteste.

Like før toppen passerer du en gammel bygdeborg. Bygdeborgen ligger ca. 50 meter sør for tårnet. Borgområdet er på ca. 100 x 70 meter, og særlig mot sør og vest er steinmurene godt bevart. I steinmurene var det opprinnelig satt opp staur med spiss ende som en palisadevegg. Det er vanlig oppfatning at bygdeborgene skriver seg fra Folkevandringstida for ca. 1500 år siden, og at de har tjent som «forsvarsverker» i en urolig tid. Men noen arkeologisk dokumentasjon er vanskelig å finne. Det ligger en tilsvarende borg på Høgås litt sør for tårnet og ved Linkenhytta ved Vardåsløypa.

Fortsetter du videre nordover åsen langs skiltet sti kommer du ned igjen til tømmerveien som kommer fra Olavsrud. I det krysset er det en åpen plass med sitteplasser. Titter du litt nøye etter her kan du finne en eventyrlandsby. Den er satt opp som illustrasjon til et barnebokprosjekt.

Når du følger veien videre ned mot Olavsrud, kommer du til et kryss. Går du sydover kommer du ned til gården og P plassen, men hvis du går nordover kommer du opp til Hytterunden som leder deg til en runde på Amundrud og Kausebøl hyttefelt.

På vinterstid prepareres det skiløyper på tømmerveien og opp til Langmosen og Holli med retur langs Hollitjernet. Denne skiløypa er også en del av 2-mila som går fra Hovin skole, Holli, Skihytta og Speiderhytta.

Alt i alt er Slottsåsen branntårn en flott destinasjon for de som ønsker å oppleve historie og kultur samtidig som man nyter naturen og utsikten. Med sin fantastiske utsikt og vakre omgivelser, er Slottsstien en perfekt rundtur  for familier, venner og par som ønsker å tilbringe en dag ute i frisk luft.

Det er flere måter å komme hit på:

Gå eller sykle: Fra sentrum kan man gå eller sykle på gangveien langs Lyserenveien. Første alternativ er å ta av ved Dingstad og gå opp til Kausebøl. Herfra går Kjerringstien opp til Olavsrud. Neste mulighet er å følge gangveien forbi bygdetunet og så følge Torudveien bort til Olavsrud.

Man kan også gå over Hylliåsen til Nybøle (Bøler) og så gå videre mot Kausebøl gård, for så å følge Kjerringstien fram til Olavsrud gård.

Parkering: Man kan kjøre til Olavsrud gård og parkere på sydsiden av Torudveien ved kyllinghuset. Pass på å ikke parkere slik at man kommer i veien for transport til bygningen.